Online učenje – prednosti i mane

NAZAD

Online učenje je jako puno zastupljeno kao novi vid učenja Postoje i neki drugi slični nazivi kao što je “distance learning” (učenje na daljinu) s tim da tu postoji nekoliko načina učenja. Kao prvo, glavni alat kod ovog učnja je naravno računar i internet mreža. Samo učenje odnosno tehnologija je učenja je nešto zavisi od više faktora. Na primer, sama predavanja odnosno nastavne jedinice mogu biti “real time” gde se polaznik direktno uključuje preko svog računara na predavanje preko svoje internet mreže. Jednostavno rečeno, praćenje predavanja “uživo” preko svog računara.

Ovakav vid ima svoje prednosti učenja jel polaznik prati predavanja sa bilo koje lokacije. Važno je da se u odredjeno vreme preko odredjenog softvera povežete i pratite predavanja “uživo”.

Medjutim, možda najboji način ovakovog učenja je jeste online učenje gde polaznik obuke ima već snimljena predavanja (nastavne jedinice) i gde se preko posebne platforme za učenje uloguje i može komotno da sluša predavanja. Na taj način, svako predavanje (video nastavnu jedinicu) može da pregleda kad može i naravno uvek da vrati ukoliko nešto nije najboje razumeo.

Jako je važno da svaka online obuka ima i prateći pisani materijal koji polazniku obuke omogućava da ima zapisanu nastavnu jedinicu za dalje kasnije učenje kada se  završi obuka.

Najveća prednost online obuke koja već ima pripremljenja video predavanja je – kontrola sopstvenog vremena kod učenja i naravno lokacija. Kada se kaže kontrolna vremena to znači da polaznik u potpunosti kontroliše – kada će da uči i koliko će da uči. Takodje, danas je svet nezamisliv bez interneta tako da je svaka lokacija dostupna, pa nije potrebno da je polaznik prisutan. Online obuku u Americi može da uči neko iz Australije. Učionica više nije potrebna.

Online obuka - samo kao dodatno učenje

Sa druge strane, ovo deluje kao da online obuka nema mana. Sve je na klik, dostupno kad želimo i koliko želimo. Ali sa druge strane, postavlja se pitanje da li ovakve obuke imaju neki nedostatak. Svako da imaju. Tradicionalno učenje (učionica, tabla, profesor) je način učenja stotinama godina tako da internet bez obzira pored svoje velike prisutnosti u našim životima, i dalje neće imati primat u učenju u odnosu na tradicionalni vid učenja. Kao prvo, ne mogu sve obuke da budu online – na primer, ukoliko su potrebne laboratorijske vežbe (medicina, farmacija) – to svakako nije izvodljivo online. Takodje, mana online učenja je i ta da upravo komfor koji pruža lokacija učenja (učenje od kuće) nekad može da bude razlog da se uči manjim tempom nego kada se ima predavanje u odredjeno vreme i na odredjenom mestu.

Sa druge strane, sama provera znanja kod testova je upitno – ako se radi online testiranje, postavlja se pitanje da li je takva provera znanja validna itd.

Kao neki konačan zaključan bi bio da je online učenje jako dobro za neke odredjene oblasti koje polaznik želi da dodatno nauči – neki dodatni program, strani jezik i sl. Svakako takva obuka može biti dodatak tradicionalnim vidom učenja  gde na primer student arhitekture pored redovnog školovanja (fakultet) prati online obuku za neki dodatni novi program koji nema na fakultetu a svakako ćemu trebati za budući rad u praksi.

Ovakvih primera je mnogo, tako da online obuke mogu biti kao vid dodatnog doškolovavanja i jako je važno da se kod odabira bilo kakve online obuke raspitate o sledećem:

     - da li se dobija prateći materijal koji ostaje polazniku,

     - da li dostupna tehnička podrška, ukoliko ima nekih pitanja,

     - da li postoji opcija da se vidi neka DEMO verzija da vidite da li Vam odgovara ovakav vid učenja,

Ako je online obuka dobro osmišljenja (sadržaj, način predavaja, prateći materijal, platforma za učenje), može dati jako puno praktičnog  znanja i svakako omogućiti da polaznik na kraju stekle znanje, koje posle može i da primeni u svom poslu. Sa druge strane, loše organizovana online obuka, može da negativno utiče na polaznika da ne stekne dovoljno znanja, da ne razume nastavne jedinice. Pa čak i sam organizator online obuke može da ima jako puno upita od strane polaznika koji očekuju tehničku podršku.

Zato je važno da online obuku osmisli neko ko je već imao iskustva u tradicinalnom načinu predavanja a onda je te metode i način predavanja prebacio u elektronsku formu. Na programerima je da sadržaj i komplet korisničko okruženje osmisle kroz platformu u kojoj će polaznik lako da se snalazi i dolazi do željenih informacija.