tekoms-doo

English version

tekoms-web-dizajn

COPYWRITING

Dizajn u rečima

 

Šta je copywriting i značaj za web dizajn ?

Jedno od stavki kod web dizajna ili programiranja, pored vizuelne prezentacije, jeste i „dizajn u rečima“ odnosno copywriting. Copywriting se može svrstati pod pojam „pisanje tekstova za web“ ali to je mnogo više od  toga odnosno predstavlja – kompletno osmišljavanje tekstova (stručnog ili informativnog), pisanje marketinških slogana, istraživanje sa ciljem da se uradi što precizniji i stručni tekst itd. Pored učenja svih potrebnih znanja koji se vezuju za web dizajn i programiranje, kao dodatnu stavku u svom portfoliu trebalo bi dodati i veštine koje se tiču Copywriting–a.

 

„Copywriting nije samo pisanje tektsova  za web –
to je kompletno osmišljavanje sadržaja za web – slogana, istraživanje ...“

 

Danas Copywriting polako zauzima značaj kod web dizajna jer je dokazano kroz istraživanja da posetilac nekog sajta ili aplikacije veoma obraća pažnju na sam tekstualni sadržaj kao i način kako je neka informacija predstavljenja – drugim rečima, da li je neki artikal predstavljen po principu „ovo je najbolji artikal na svetu“ ili je jednostavno dat detaljan opis artikla sa svojim prednostima. Copywriting kao veština u stvari „dizajnira“ svoj glavni adut – reč.
Reč je ta koja prodaje, s tim da ta reč mora da bude tačna, precizna i jednostavna. Bilo kako „pametovanje i filosofiranje“ obično odbija posetioca web sajta.

Nije samo dizajn (vizuelno rešenje web strane) to što prodaje proizvod ili predstavlja neku uslugu, nego sam tekst, sama kombinacija reči može da utiče na to da web sajt bude posećen kao i to da ima posetioce koji mu se često vraćaju da bi dobili nove informacije. Naravno, Copywriting zahteva nekoliko stavki koje bi trebalo da Vi kao web dizajner ili web programer uzmete u obzir.

 

Copywriting i optimizacija

Copywriting omogućava da se i poboljša web sajt po pitanju optimizacije jer kvalitetno napisan tekstualni sadržaj uz određena podešavanja samog teksta (naglašavanje bitnih stavki, naslova itd) kao rezultat daje da vremenom web sajt dobija bolje pozicije kod pretraživača. Posetioci koji se vraćaju na web sajt sa ciljem da dobiju nove informacije o artiklima, uslugama itd, pretraživačima daje „signal“ da je tu kvalitetan sadržaj čime se i pozicija rangiranja povećava.

Nastavak ove online obuke u stvari jedostavno daje neka pravila kod pisanja tekstova tačnije sugestije kako da se neki tekstualni sadržaj bolje „izdizajnira“. Namerno se koristi reč „dizajn u rečima“ mada zvučni čudno ali način pisanja sadržaja za web promociju je svakako nešto što vraća posetioce ali i nalazi nove.

Prethodna predаvanja koja su se bavila optimizacijom, bavila su se samim podešavanjima unutar HTML koda i definisanjem ključnih reči kod META tagova, naslova i podnaslova (Headings 1, 2)... ali ovde је datо nekoliko smernica kako da sam tekst takođe ima „svoj dizajn“ koja će privući posetioca.

Posle podešavanja stavki koje se tiču same sintakse koda trebalo bi osmisliti i tekstualni sadržaj koji će pratiti podešavanja u HTML kodu po pitanju ključnih reči, opisa, naslova itd. Copywriting upravo to naglašava i budući poslodavci koji Vam naručuju web dizajn kao uslugu moraju biti svesni da je i Copywriting važna stavka koja nije samo „hvalisanje artikla ili usluge“ nego način kako da određeni proizvod najbolje i najjednostavnije prezentujete posetiocu.

 

Ko može da piše za web ?

Može se postaviti pitanje – Ko može da piše sadržaj za web kao dodatnu uslužnu stavku pored web dizajna i programiranja ?

Preporuka je da web dizajner piše sadržaj za web ukoliko mu se čini da delatnost može kvalitetno da se prezentuje. Naravno, to podrazumeva i istraživanje same delatnosti kao i stručne konsultacije sa naručiocem web sajta koji daje stručne sugestije a koje ćete Vi kao web dizajner pretočiti u reči koje promovišu neki artikal ili uslugu. Naravno, poznavajući neke parametre koji se tiču optimizacije, uz pisanje sadržaja, idu i podešavanja koja se tiču korišćenja ključnih reči u samom tekstu kao i pravilan odabir reči za naslov.
Naslov (heading 1) kao i podnaslov (heading 2, 3 ...) su nešto što najviše privlači pažnju i preporuka je da isti budu sažeti, jasni i naravno u formi ključnih reči.

Nastavak daje savete koje bi trebalo da primenite da bi Vaš sadržaj bio što kvalitetniji za posetioca kao i kvalitetno optimizovan.

Copywriting u 10 koraka

 

2. Originalan tekst

Tekst koji pišete mora biti originalan odnosno nikako kopiranje tuđih tekstova jer pretraživači umeju da „prepoznaju“ kad je veliki broj reči (čitavih pasusa) veoma sličan nekom drugom tekstu i to „posmatra“ kao da je kopirano.
Preporuka je čak da neki tekst prevedete i naravno ukoliko imate neke reference na koje se pozivate da obavezno postavite linkove ka tim referencama.

 

4. Boldovanje unutar teksta

Sam tekst koji pišete trebalo da bi da ima određene reči bold–ovane ili linkovane reči ka  drugim stranama unutar web sajta ili na neki način istaknute (boja, blinkanjem). Posetioci na taj način mogu da brže „čitaju tekst“  jednostavno „čitajući ono što je istaknuto“ i na taj način veoma brzo imaju kompletne informacije bez previše čitanja. Copywriting i jeste „umetnost da rečima što jednostavnije kažete i najkomplikovanije stvari“ jer na taj način približavate tekst većem krugu ljudi koji se možda baš i ne razumeju u samu struku ali ih interesuje. Tekst koji nije istaknut postaje monoton i težak za čitanje.

 

Kako ne treba ...

Kako treba ...

Firma ABC d.o.o. se bavi izradom i ugradnjom alu i pvc stolarije po najpovoljinijm cenama. U ponudi imamo i ugradnju roletni, komarnika, tendi ...

Firma ABC d.o.o. se bavi izradom i ugradnjom alu i pvc stolarije uz najpovoljnije cene. U ponudi imamo i ugradnju roletni, komarnika, tendi ...

 

Tekst je delimično boldovan uz neke tekstualne izmene tako da ono što je boldovano ima formu ključnih reči odnosno u primeru to su ključne reči: ugradnja, alu i pvc stolarija, cene ...

 

6. Pišite konkretno i bez fraza  

Sadržaj teksta koji ide na web sajt firme treba da obiluje konkretnim rečenicama o samom proizvodu ili usluzi. Tako da izbacite naslov koji prvo što vidi posetilac ...

Kako ne treba – slogani, naslovi ...

Kako treba ...

Dobro došli na zvaničnu prezentaciju naše firme ABC d.o.o. iz Beograda 

Ugradnja alu i pvc stolarije

Imamo najbolje cene u gradu !

Cena usluge iznosi .... din (opcija)

Najbolji proizvod na svetu – samo kod nas ... itd ...

Proizvod ... ima sledeće osobine ....

8. Pravilno linkovanje

Preporuka je se u tekstu nalaze i linkovi. Linkovi mogu biti kad drugim stranicama istog web sajta ili ka nekoj drugoj stranici. Ono što je važno (zbog optimizacije) jeste da se forma linka bude u sledećem obliku

Kako ne treba ...

Kako treba ...

Katalog možete preuzeti ovde

Ovde možete preuzeti katalog ugradnih elemenata za kuhinju

Kao što se vidi prvi primer nije dobar jer je samo jedna reč link (OVDE) i teško se primećuje dok je drugi primer bolji jer je link duža rečenica i sa druge strane sam naziv linka ima formu ključnih reči (ugradni elementi za kuhinju) s tim da link vodi do stranice koja ima naziv na primer ugradni–elementi–za–kuhinju.html

„Kod optimizacije je važno da link vodi do stranice
koja ima naziv linka odnosno da naziv web stranice bude u formi ključnih reči.“

 

10. Ubacujte tematske slike u tekst

Slika govori više od hiljadu reči – kaže staro pravilo pa je tako i kod web promocije. Naime, slike u samom tekstu malo „razbijaju“ monotniju tekstualne forme i preporuka je pojavjuju u nekim delovima teksta.

Ono što je važno napomenuti je da slike koje prate tekst imaju smisla sa samim tekstom ili bar pasusom u kome se nalaze. Najbolje je da slika takođe daje neku dodatnu informaciju ili bar vizuelno opisuje ono što je napisano u pasusu.

Kako ne treba ...

Preporuka ...

ALU prozor tip 1

Ovaj prozor je izrađen od materijala .... sa i može se naručiti u svim standarnim dimenzijama

 

 

ALU prozor tip 1

Ovaj prozor je izrađen od materijala ... i može se naručiti u svim standarnim dimenzijama

 

 

Primer LEVO (prozor, nebo) je neka slika koja je više tu radi reda i ne daje dodatnu informaciju o samom artiklu. U 90% slučajeva čitalac će prvo registrovati sliku pa je preporuka da i same slike ne budu više kao vizuelna dekoracija nego još jedan vizuelni elemenat koji daje informaciju.

Primer DESNO (presek prozora) ispod pasusa ima ubačenu sliku artikla (u ovom slučaju to je na primer PRESEK PROZORA kao proizvoda koji se promoviše) ali na kom se nalaze vizuelne informacije koje tekst opisuje. Na taj način, kroz ubačene slike koje prate određeni pasus omogućavate da čitalac još brže i lakše dobije informacije koje mu trebaju!